شرکت‌های بورس در یک سال گذشته به‌طور میانگین ۲۲ درصد از ارزش سهامشان را از دست داده‌اند و ارزش کل بورس تهران هم در این مدت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نزول کرده است.

به گزارش همشهري، روند نزولي بورس تهران به‌طور دقيق از 16دي‌ماه سال 92شروع شد. از آن تاريخ تاكنون بورس تهران به جز چند مقطع زماني كه بازار نسبت به آينده تحولات سياسي اميدوار شده بود مدام در حال كاهش است. اكنون پرسش سهامداران اين است كه روند نزولي بورس تاچه زماني ادامه خواهد داشت؟

تحليلگران بنيادي بر اين اعتقادند كه ادامه روند نزولي بورس وابستگي زيادي به نتايج مذاكرات هسته‌اي و پس از آن برنامه‌هاي اقتصادي دولت دارد. تحليلگران تكنيكال يا چارتيست‌ها نيز معتقدند بازار سهام وارد يك دوره اصلاح يا استراحت بزرگ شده است يعني اينكه روند نزولي بورس دست‌كم تا پايان سال به‌طور آهسته ادامه مي‌يابد و شوك‌هاي سياسي و اقتصادي نيز فقط اثر مقطعي بر بازار سهام دارد.البته هر دو گروه بر اين باورند دلايل نزول بورس ارتباط اصلي با 3عامل كاهش نرخ تورم، تداوم ركود اقتصادي و ابهام‌هاي سياسي دارد.

  • آمارها چه مي‌گويند

بررسي آماري روند حركت بورس تهران نشان مي‌دهد همه نماگر‌هاي اصلي بازار سهام در يك سال گذشته با كاهش مواجه شده‌اند. براساس اطلاعات موجود، بورس تهران از ابتداي خرداد پارسال تاكنون 100هزار ميليارد تومان معادل 30ميليارد دلار از ارزش‌اش را از دست داده است اين به‌معناي آن است كه قيمت سهام شركت‌هاي بورس در اين مدت 22درصد كمتر شده است.

آمارها همچنين نشان مي‌دهد در اين مدت شاخص كل بورس تهران17درصد كاهش يافته است، يعني اينكه سهامداران در يك سال گذشته با وجود تورم 17درصدي 17درصد هم زيان كرده‌اند. همين دلايل باعث خروج تعداد زيادي از سهامداران از بورس شده است و اين موضوع هم يكي از نسبت‌هاي مهم معاملاتي بورس تهران را دستخوش تغيير كرده است.

به‌دليل خروج سهامداران از بورس تهران گردش معاملات بورس تهران به ميزان 21درصد كاهش يافته و به پايين‌ترين سطح خود در چند سال گذشته رسيده است. در حال حاضر نسبت گردش معاملات سهام در بورس تهران به 3.6درصد رسيده است. گردش معاملات سهام مهم‌ترين مولفه توسعه‌يافتگي بورس‌هاي دنيا تلقي مي‌شود.

  • كدام سهامداران بيشتر زيان كرده‌اند

بررسي دقيق‌تر مولفه‌هاي آماري نشان مي‌دهد با وجود آنكه سطح عمومي قيمت سهام شركت‌ها به‌طور ميانگين در يك سال گذشته 22درصد كاهش يافته است اما سهامداران برخي از صنايع بيشتر از اين ميزان زيان كرده‌اند و درمقابل سهامداران تعدادي از صنايع نيز با زيان كمتري مواجه شده‌اند. براساس اطلاعات رسمي بورس تهران، سهامداران صنايعي مانند محصولات شيميايي، فلزات اساسي، مخابرات، فرآورده‌هاي نفتي، استخراج كانه‌هاي فلزي، سيمان، استخراج نفت گاز، كاشي و سراميك، قندوشكر، محصولات كاغذي، استخراج زغال سنگ و محصولات چوبي بيشتر از ديگر صنايع زيان كرده‌اند.

در يك سال گذشته سهامداران 19شركت در گروه فلزات اساسي در مجموع 30درصد از ارزش دارايي‌هايشان را از دست داده‌اند. شركت‌هاي فعال در گروه فرآورده‌هاي نفتي هم كه شامل 7شركت است در مجموع 50درصد از ارزش سهامشان از دست رفته است. سهامداران گروه‌هاي ديگري مانند استخراج كانه‌هاي فلزي شامل 9شركت و گروه كاشي و سراميك(10شركت)، گروه قندوشكر(12شركت) و محصولات كاغذي (2شركت) به‌ترتيب 46،38،44و 49درصد زيان كرده‌اند. سهامداران صنعت بانكداري نيز كه در زمره مهم‌ترين گروه‌هاي بازار سهام است در مجموع 14درصد از ارزش سهامشان كم شده است.

کد خبر 297217

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha